Planowana przebudowa węzła przesiadkowego Będzin Stadion: nowatorskie zmiany na horyzoncie
W mieście Będzin, które jest integralną częścią aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej, rozważane są znaczące modyfikacje dotyczące istniejącego węzła przesiadkowego Będzin Stadion. Zamiast obecnych dwóch peronów położonych naprzeciwko siebie, planowana jest konstrukcja jednego centralnego punktu przesiadkowego, który umożliwi lepsze zintegrowanie połączeń tramwajowych i autobusowych. Wizja ta zakłada ułatwienie dostępu nie tylko poprzez obecne niezbyt wygodne przejście podziemne, ale także przez możliwość przemieszczania się na poziomie jezdni.
Będzin prowadzi obecnie procedurę przetargową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla tej ambitnej inwestycji, znanej pod nazwą „Budowa węzła przesiadkowego wraz z przebudową układu komunikacyjnego na terenie Będzina”. Kluczowym obszarem jest miejsce przy stadionie miejskim, lokalizowane na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Małobądzkiej. Celem jest zaprojektowanie węzła tak, aby był on bardziej przyjazny dla pasażerów korzystających z tramwajów i autobusów.
Zasypało miasto ofertami na przetarg – zgłosiło się aż sześć pracowni projektowych. Jednak tylko trzy z nich były w stanie zaproponować usługę w granicach założonego przez Będzin budżetu. Najmniej za swoją usługę chciało Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe Drog-Men – 351 tys. zł. Z drugiej strony, najwyżej cenioną propozycją była oferta firmy Meritum Projekt z Katowic, wynosząca 700 tys. zł. Miasto przeznaczyło na opracowanie dokumentacji sumę 470 tys. zł. Wybór odpowiedniego wykonawcy będzie oparty na analizie dwóch elementów – ceny (60% wartości) oraz wysokości kar umownych za opóźnienia (40%). Wybrana firma będzie miała na realizację zadania 7 miesięcy. Po upływie 4 miesięcy musi zostać dostarczony gotowy projekt zagospodarowania terenu i projekt budowlany w takim stopniu, aby możliwe było złożenie wniosku o pozwolenie na budowę.